to top

Clear desk, clear mind – sposoby na porządek na biurku

IMG_3782a
Dla takiego „pedantycznego freaka” jak ja każda okazja do
organizowania, sprzątania czy oczyszczania przestrzeni dookoła jest idealnym
powodem do sprzątania. Uwielbiam porządek i czyste formy (co widać także w
moich projektach – niewiele ozdobników czy nadruków etc). Wychodzę z założenia,
że porządek w mieszkaniu przekłada się na porządek w głowie.
Z psychologicznego punktu widzenia takie założenie jest
swego rodzaju myśleniem magicznym, ale…. na pewno jest to pierwszy sposób do
uporządkowania swoich spraw, a badania pokazują, że czyste miejsce pracy  przekłada się na większą efektywność w pracy.
Dlatego, przy okazji dzisiejszego Dnia Sprzątania Biurka
przedstawię Wam kilka interesujących sposobów na to jak urządzać swoje miejsce
pracy, aby zachęcało nas do wysiłku umysłowego i wspomagało naszą efektywność.
Jeśli jesteście ciekawi jak poradzić sobie z bałaganem na
biurku – zachęcam Was do dalszej lektury.
Po co utrzymywać porządek na biurku?
Trzy brudne kubki po kawie, garść długopisów ( z czego pisze
tylko jeden), połamane ołówki, papierek po batoniku, stos rachunków, faktur,
notatek, wycinków z gazet, wizytówek, kart stałego klienta, guzików… znasz
to? Są osoby, które świetnie sobie radzą z chaosem i lubią pracować w takich
warunkach. Jeśli do nich należysz – ok, widocznie taki masz styl. Zawsze można
się tłumaczyć – „korzystam z tego wszystkiego”. Naprawdę?
Ci z Was, którzy twierdzą, że to wielka sztuka odnaleźć się
w chaosie, a stos wypisanych długopisów, sterta paragonów czy opakowań po
batonikach to ich styl, niech zrobią szybki test – znajdźcie 3 spinacze oraz
gumkę do mazania/ firmową pieczątkę/wizytówkę/notatki z ostatniego wykładu (w
zależności od wykonywanego zawodu). Ile zajęło Wam znalezienie tych
przedmiotów? 10 sekund? 5? I tak za dużo! Jeśli więc musisz się zastanowić i
pomyśleć gdzie może leżeć notatnik z wykładami/kalendarz czy spinacze, to czas
abyś zadbał o swoje biurko.
Robiąc porządek, tworzysz umysłową przestrzeń do działania!
Jeśli nadal uważasz, że
„artystyczny nieład” jest lepszy niż porządek, przedstawiam kilka argumentów,
które powinny Cię przekonać:
  1. większa efektywność pracy – mając porządek nie
    tracisz, nawet tych 10 sekund na znalezienie potrzebnych rzeczy. Policz to
    teraz ile razy w ciągu dnia próbujesz coś znaleźć, pomnóż to przez ilość
    dni w tygodniu, tygodniu w miesiącu…..
  2. lepsze zdrowie – pomijając już zdrowie psychiczne (
    wybuchy złości oraz stres spowodowane zagubieniem się ważnych dokumentów),
    czyste biurko to po prostu mniej kurzu i zarazków. Po prostu.
  3. spokój ducha – brak poirytowania związanego z
    myślą, że znowu nie możesz czegoś znaleźć
  4. większy szacunek – bez względu na to czy pracujesz
    w biurze i dzielisz miejsce pracy z innymi czy jesteś wolnym strzelcem
    pracującym w domu – zagracone biurko nie robi dobrego wrażenia.
Jak ogarnąć chaos?
Moje biurko jest niezwykle proste do opanowania – leży na
nim tylko laptop, lampka, zdjecie ukochanego i dokumenty nad którymi aktualnie
pracuję. Żadnych szpargałów, długopisów, karteczek, figurek czy innych
kurzołapów. Nie oznacza to, że  masz
wrzucić wszystko do kosza i siedzieć za pustym biurkiem – wystarczy wszystkie
szpargały schować do szuflady czy pudełek ułatwiających organizację.
Poniżej przedstawiam Wam kilka inspirujących wnętrz:

źródło: pinterest.com
Jak utrzymać porządek na biurku:
1. Wyrzucaj  – ten etap jest najbardziej drastyczny.
Przekładając z jednej kupki niepotrzebnych rzeczy na drugą nigdy nie opanujesz
chaosu. Dlatego pierwszym krokiem jest zrzucenie całej zawartości biurka na
jedną kupkę, najlepiej w jakimś istotnym miejscu (np. środku pokoju), tak, abyś
był zobowiązany usunąć ten bałagan. Często niepotrzebnie chomikujemy stare
notatki, zepsute długopisy, suche zakreślacze. Przejrzyj wszystko, co masz
wokół siebie i to, co już nie spełnia swojej funkcji – po prostu wywal. PS. To
nie jest czas na sentymenty.
2. Usuń z biurka to, co nie potrzebne
–  jeśli rzadko używasz dziurkacz,
zszywacza, piszesz tylko jednym długopisem, schowaj to wszystko do szuflady czy
specjalnego kartonu. Pod ręką zostaw tylko to nad czym aktualnie pracujesz.
Będzie Ci łatwiej utrzymać ten stan.  Na
biurku powinny znajdować się tylko te rzeczy, które pomagają się skoncentrować,
więc jeśli dekoncentrują Cię wyświetlające się na telefonie powiadomienia czy
widok ukochanego na zdjęciu – przestaw te elementy w inną część pokoju
3. Opanuj drobnicę – łatwo mówić o porządku jeśli
korzystamy z laptopa i notesu. Jednak większość z nas potrzebuje tych drobnych
gadżetów jak spinacze, klucze, pendrive, małe karteczki samoprzylepne, kolorowe
długopisy. Przygotuj pudełko z przegródkami, które nie pozwolą Ci zaśmiecać
swojego miejsca pracy.
4. Miejsce na notatki – po Twoim biurku,
portfelu, torebce, kieszeniach walają się luźne kartki z notatkami? Zamiast
robić notatki na osobnych kartkach, kup sobie ładny notes, kalendarz książkowy
i w nim wszystko zapisuj.
5. Utrzymuj porządek na bieżąco
nie dopuszczaj do zagracenia biurka. Wypiłaś kawę – od razu zanieś kubek do
kuchni. Pamiętaj też, aby robić szybki porządek po skończonej pracy.
Zapobiegniesz w ten sposób narastaniu bałaganu.
Do dzieła! 

EvelineBison

Leave a Comment